Til dig, der kommer langvejs fra
På skolehjemmet er du tæt på dagligdagen på EUC Lillebælt og lokalområdet. Vores opgave er at gøre skoleopholdet til et lærende og positivt ophold for alle aldersgrupper. Personalet på skolehjemmet holder til i centerbygningen, hvorfra de kan være med til at sikre det gode uddannelsesmiljø.
Vi har 126 værelser til rådighed, hvoraf du får dit eget fuldt møblerede værelse med TV, wifi, wc og bad. Skulle alle værelser være optaget på skolehjemmet, vil du blive indlogeret på et nærtliggende hotel. Læs mere om vilkårene for hotelophold under punktet Overnatning på hotel, som fremgår nedenfor i Værd at vide
Ud over værelser består skolehjemmet af en receptionen, vaskerum til fri afbenyttelse (du medbringer selv vaskemiddel), flere hyggeligt møblerede opholdsrum, hvor der er plads til både studieaktivitet, et slag pool, bordfodbold, film på storskærm eller hygge med diverse brætspil. Der er adgang til fællesrummene i tidsrummet kl. 16.00-23.00 mandag til torsdag.
Ind imellem arrangeres der fællesarrangementer for skolehjemmets beboere, det kunne f.eks. være en gåtur, en grillaften, en tur i bowlinghallen eller biografen.
Skolens kantine tilbereder alle måltiderne til beboerne, som også serveres i den tilstødende kantine morgen, middag og aften.
Under værd at vide om skolehjemmet, kan du læse mere om skolehjemmet og finde svar på mange af de spørgsmål, du måske har til det at bo på skolehjem.
Vi vil gerne sikre os, at du får det bedst mulige ophold, så skulle du have nogle særlige behov, må du gerne kontakte os inden opstart via mail.
Â
Værd at vide om skole[-]hjemmet
Optagelsesregler
Du er skolehjemsberettiget, hvis du har mere end 5 kvarters transporttid med offentlige transportmidler (bus/tog) og du har søgt ind på den nærmeste skole, der har den uddannelse, du ønsker eller hvis du ikke kan blive optaget på den skole, der ligger tættest på din bopæl.
Hvis du ikke er skolehjemsberettiget, men alligevel ønsker at bo på skolehjemmet, kan du kontakte skolehjemmet, for at høre mere om dine muligheder på tlf.: 7920 1110 eller på mail [email protected]
Ansøgningsfrist og vigtige datoer
Ansøgningsfrist:
Du skal helst udfylde en skolehjemsansøgning i god tid og senest 14 dage før opholdet starter.
Det er en god idé at ansøge for hele uddannelsesforløbet.
Hvis der forekommer ændringer i din uddannelsesplan, tilpasses reserveringerne automatisk. Det er dog vigtigt, at du også selv er opmærksom, hvis der er sket ændringer.
Vi sikrer dig et ophold i forbindelse med din uddannelse.
Ved overbelægning på skolehjemmet finder vi et værelse på et nærliggende hotel.
Ansøg via dette link: Ansøgning om plads på skolehjem
Lukkeuger:
Skolehjemmet er lukket i påsken.
Der vil være mulighed for ankomst mandag aften 2. pÃ¥skedag mellem kl. 19.00 - 23.00 - hvis dette er aftalt pÃ¥ forhÃ¥nd!Â
Skolehjemmet holder lukket i uge 29 og uge 30 samt mellem jul og nytår.
Vær opmærksom på, at henvendelser ikke vil blive besvaret i disse perioder.
Mandag i uge 31 samt den første dag i det nye år, åbner kantinen først kl. 9, og der er således ikke morgenmad.
Økonomi
Det koster noget for dig at bo på skolehjemmet (2024 sats kr. 612 pr. uge):
- Hvis du er fyldt 18 år og ikke har en uddannelsesaftale i perioden for opholdet. Du modtager regningen i din E-boks med mindre andet er aftalt.
Det koster ikke noget for dig (eller din læreplads) at bo på skolehjemmet:
- Hvis du er under 18 år.
- Hvis du er forsørger for børn under 18 år (skal kunne dokumenteres).
- Hvis du har en uddannelsesaftale i perioden for opholdet.
Ankomst og afrejse
Praktiske forhold ved ankomst
Som hovedregel kan du ankomme mandag kl. 11.00-12.30. Her vil du få udleveret nøgle og anvist dit værelse. Det er vigtigt at få hentet sin nøgle, idet den også skal anvendes i kantinen for at få mad. De øvrige dage udleveres der nøgler i tidsrummet kl. 16.00 - 23.00 eller efter aftale.
Ankomst dagen før opstart
Hvis du har et ønske om at ankomme dagen før første dag på dit skoleforløb (f.eks. om søndagen), er det vigtigt, at du anmoder om dette min. 3 hverdage før opstart via [email protected]. Har du ikke fået godkendt at kunne ankomme dagen før, kan du ikke være sikker på, at der er et værelse klar til dig.
Vær opmærksom på, at i forbindelse med jule- og sommerferie samt helligdage skal anmodningen om ankomst dagen før meldes min. 3 hverdage inden feriens start.
Har du fået godkendt at kunne ankomme dagen før opstart, er der normalt åbent for ankomst i tidsrummet 19.00 - 23.00
Ved ankomst bedes du kontrollere, om værelsets inventar er uden fejl og mangler. Skulle der være væsentlige fejl eller mangler, bliver det bragt i orden hurtigst muligt.
Praktiske forhold ved afrejse
Ved afslutningen af dit skoleophold skal du fraflytte værelset senest kl. 8.15 på afrejsedagen og aflevere dit nøglekort.
- Har du mistet dit nøglekort, kan du blive opkrævet kr. 100,-
- Når du forlader værelset, skal dette være rengjort jf. udlagte sedler 2 dage før afrejsen
- Er der behov for ekstraordinær slutrengøring, vil du blive opkrævet min. kr. 500,-
Overnatning på hotel
I tilfælde af at alle værelser på skolehjemmet er optaget, vil du blive indlogeret på et nærtliggende hotel, ind til der evt. er et ledigt værelse på skolehjemmet. I forbindelse med ophold på skolehjemmet har vi ofte mulighed for at tilbyde overnatning fra dagen før uden ekstra omkostninger, dette kan vi desværre ikke tilbyde, hvis du bliver indlogeret på hotel. Såfremt du ønsker overnatning fra dagen før, sker dette på egen regning og efter egen henvendelse til hotellet. Der er ikke mulighed for overnatning i weekenderne, og du skal derfor tjekke ud fredag morgen.
Mad og drikke
Når du som skolehjemsberettiget elev bor på skolehjemmet, er alle hovedmåltider inkluderet i opholdet. Eventuelle mellemmåltider eller andre drikkevarer end nævnt nedenfor er for egen regning.
Morgenmad kl. 7.15-8.15 mandag til fredag i kantinen, hvor du frit kan vælge mellem forskellige morgenmadsprodukter samt kaffe/the, juice og mælk.
Middagsmad kl. 11.00-12.00 mandag til fredag i kantinen, hvor du frit kan vælge mellem de varme/lune retter eller smørrebrød samt mælk, saft og vand.
Aftensmad kl. 17.00-18.00 mandag til torsdag i kantinen, hvor der ud over dagens varme ret også vil være salatbar. Du kan til maden vælge mellem mælk, saft eller vand.
Det er ikke tilladt at tage mad ud af kantinen eller at medbringe egne drikkevarer i kantinen!
Brand og brandalarmer
Vores brandalarmsystem er blevet opdateret på hele skolehjemmet.
Det nye system giver os en tydelig angivelse af, i hvilket rum alarmen er opstået, hvilket giver rigtig god mening, hvis uheldet skulle være ude.
Der er ophængt nye brand instrukser på alle værelser. Tjek dem ud, så I ved, hvad I skal gøre i tilfælde af brand.
Hvis en alarm går på et værelse, så vil alarmen lyde på hele fløjen. Sker dette, er det vigtigt, at du afbryder det du er i gang med og bevæger dig til samlingspunktet (se instruks).
Personalet vil afdække opgavens omfang og vurdere, om det er nok at lade den enkelte gang/fløj-afsnit gå til samlingspunktet (se instruks).
Brandalarmerne er meget følsomme og reagerer bl.a. på alle typer rygning/røg herunder også E-cigaretter. Hvis en alarm udløses på grund af rygning, og brandvæsnet rykker ud, vil den ansvarlige blive opkrævet omkostningen til udrykningen, som pt koster kr. 8.500 (aug. 2023)
Vi har tidligere oplevet, at beboere har demonteret alarmer på deres værelse, hvilket naturligvis på ingen måde kan accepteres, da det kompromitterer sikkerheden. Da alarmerne kun må monteres igen af en fagpersonel, vil den ansvarlige for demonteringen af brandalarmen blive opkrævet omkostningen for dette.
Folkeregisteradresse
Du må ikke ændre din folkeregisteradresse til skolehjemmets adresse, i den periode du bor på skolehjemmet, da det er din folkeregisteradresse, der afgør, om du er skolehjemsberettiget.
Hvis du ønsker at modtage din private post på skolehjemmet, kan du melde en midlertidig adresseændring til postvæsnet.
Det er også muligt at få tilsendt post direkte til skolehjemmet uden midlertidig adresseændring, det er dog vigtigt, at afsenderen noterer dit navn og værelsesnummer på brevet/pakken:
Eks.:
Anders Andersen
Skolehjemmet
Snaremosevej 110, værelse 22
7000 Fredericia
Når din post er ankommet, vil den kunne afhentes i receptionen på skolehjemmet.
Kørselspenge
For elever:
Hvis du har en læreplads, er det din læreplads, der efter aftale, udbetaler kørselspenge til dig for rejsen mellem skolehjemmet og din bopæl ved skoleopholdets start og slut samt rejsen i forbindelse med weekend, påske– og juleferie.
Hvis du ikke har en læreplads, kan du søge om at få udbetalt kørselspenge fra EUC Lillebælt for rejsen mellem skolehjemmet og din bopæl ved skoleopholdets start og slut samt rejsen i forbindelse med weekend, påske– og juleferie. Kørsel herudover er for egen regning.
For at søge om kørselspenge fra EUC Lillebælt, skal du selv udfylde en ansøgningsblanket. Du kan finde ansøgningen via dette link: Skolehjem - befordringsrefusion
For virksomheder:
Når jeres lærling bor på skolehjemmet, kan I som virksomhed modtage refusion fra AUB for rejsen mellem lærlingens bopæl og skolehjemmet. Refusion dækker for rejsen når skoleopholdet starter og slutter samt rejsen fra skolehjem til bopæl i forbindelse med weekend, påske– og juleferie. Øvrig kørsel ud over det angivne giver ikke ret til refusion. Se øvrige betingelser i Bekendtgørelse om udbetaling af tilskud til befordringsudgifter fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag §5.
Udbetaling af kørselspenge til lærlinge aftales internt mellem lærlingen og Jer som virksomhed.
Vær opmærksom på, at refusionen, I som virksomhed modtager, svarer til 80% af udgiften til den billigste befordring med offentlige befordringsmidler.
Lægevagten
Tlf.: 7011 0707 - efter kl. 16.00 og indtil kl. 8.00 samt i weekender.
Hertil rettes alle henvendelser ved akutsygdom. Hvis du bliver syg, bør du overveje, om du kan vente til, at din egen læge åbner. Du kan f.eks. benytte lægerne i Sundhedshuset Fredericia.
Â
Adgang til værelserne
For skolehjemmet EUC Lillebælt er det vigtigt, vores elever føler, at deres privatliv bliver respekteret. Der er som udgangspunkt ingen, der går ind på værelserne i løbet af den periode, man er indlogeret med undtagelse af nedenstående:
- Rengøringspersonalet afleverer en afrejseseddel på værelserne 2 dage før afrejse
- Ved bekymring for eleven
- Der skal udbedres fejl eller mangler på værelset
- Udskiftning af batteri i dør eller brandalarm
- Tilsyn af brandalarmer
- Hvis der er orienteret om afkalkning af badeværelse
De, der har adgang til værelserne i ovenstående situationer, er skolehjemslederen, skolehjemsassistenterne, rengøringspersonale og bygningstjenesten. Folk udefra vil være i følgeskab med en ansat fra førnævnte gruppe af ansatte.
Kontortider på skolehjemmet
Receptionen er bemandet:
Mandag kl. 11:00 - 12:30 og 16:00 - 23:00
Tirsdag kl. 16:00 - 23:00
Onsdag kl. 11:00 - 12:30 og 16:00 - 23:00
Torsdag kl. 16:00 - 23:00
Fredag kl. 11 - 12.30
Søndag kl. 19:00 - 23:00 (dog ikke påske og pinse, hvor der er åben mandag)
Â
Vagthavende medarbejder kan desuden træffes i kontortiden på tlf.: 7920 1110.
Skolehjemslederen er normalt tilgængeligt på telefonen i hverdage mellem kl. 8.00-13.00 eller via mail [email protected]
Melding om ankomst dagen før første uddannelsesdag sker via [email protected] min. 3 dage før. Vær dog opmærksom pÃ¥, at i forbindelse med jule- og sommerferie samt helligdage skal ankomst dagen før meldes inden feriens start.Â
Kontakt
E-mail:Â [email protected]
Telefon:Â 7920 1110
Adresse: Skolehjemmet EUC Lillebælt, Snaremosevej 110, 7000 Fredericia
Medarbejdere på skolehjemmet: Medarbejdere
Følg gerne vores Facebook-gruppe: Skolehjemmet Lillebælt